Ik geef borstvoeding wat nu

Borstvoeding heeft altijd de voorkeur, ook als je kindje een koemelkeiwitallergie heeft. Maar ook wanneer je borstvoeding geeft, kan je kleintje een koemelkeiwitallergie krijgen. Dan is het nodig om je eigen dieet aan te passen, en koemelk uit je voeding te schrappen. Lees hier wat je wel en wat je niet mag eten.

Breast is best

Borstvoeding is de meest geschikte voeding voor je baby, ook bij koemelkeiwitallergie. De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt de eerste 6 maanden exclusief borstvoeding aan. Niet voor niets, want moedermelk bevat antistoffen die de weerstand van je kindje vergroten en bescherming bieden tegen infecties. Maar borstvoeding verlaagt ook de kans op het ontwikkelen van allergische klachten. 

Zitten er koemelkeiwitten in borstvoeding?

Het klinkt misschien apart, maar ook borstvoeding bevat kleine hoeveelheden koemelkeiwit. Omdat jij bijvoorbeeld yoghurt, een boterkoek of andere koemelkbevattende voedingsmiddelen eet. Voor het kunnen stellen van de diagnose via een provocatietest of als bij je baby de diagnose koemelkeiwitallergie is gesteld, is het belangrijk dat jij koemelkvrij gaat eten. Maar hoe doe je dat, koemelkvrij eten?

Dieet aanpassen

Heeft jouw kleintje een koemelkeiwitallergie en drinkt het moedermelk? Als je producten met koemelkeiwit vermijdt, is de kans het grootst dat de klachten bij je baby verdwijnen. Dat betekent voor jou een koemelkvrij dieet, dus geen melk, boter, yoghurt, kaas en andere zuivelproducten. En ook geen producten waarin melk of kaas verwerkt is, zoals smeerkaas, koekjes of kant-en-klare soep. Als je hierop let, kunnen er geen koemelkeiwitten meer in je moedermelk terecht komen. Voor jou is het belangrijk om in deze periode voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Het kan best lastig zijn om de juiste keuzes te maken als je producten met koemelkeiwitten moet vermijden. Maak daarom een afspraak met een diëtist(e). De diëtist(e) kan je precies uitleggen waar je op moet letten en hoe je zuivelproducten het best kunt vervangen.

Wat mag je eten en wat zet je best aan de kant?

Dat in een glas halfvolle melk en in een sneetje kaas koemelk zit, klinkt logisch. En dat het ook in een stukje cake en in een roomsaus zit, wist je misschien ook al. Maar er bestaan ook veel producten waar koemelk in verwerkt wordt, zonder dat jij je dat realiseert. Bouillonblokjes, charcuterie of chips kunnen bijvoorbeeld ook koemelk bevatten. Lactose in gewone voeding is lang niet altijd gezuiverd van koemelkeiwit. En margarine is plantaardig, maar ook hier zitten vaak melkbestanddelen in. Best wel lastig dus! 

Enkele tips:

  • Kook veel zelf, en met verse ingrediënten. Hierbij hoef je geen ellenlange ingrediëntlijsten na te kijken en weet je precies wat er in de maaltijden gaat. Let op de ‘100% plantaardig’ of ‘Vegan’ claims op het etiket. Als je zo’n claim ziet staan, kun jij het product gewoon gebruiken.
  • Neem de tijd in de supermarkt. Je zult zien dat er tegenwoordig tal van melkvervangers te vinden zijn, al is het (in het begin) wel even zoeken. Zo bestaan er dranken op basis van soja, rijst, haver, etc. Let wel op, ze kunnen erg in voedingswaarde verschillen. Ook zijn er steeds meer plantaardige varianten te vinden van bijvoorbeeld (kook)room en kaas. Bij vervangdranken is het ook goed om na te kijken of ze verrijkt zijn met calcium.
  • Je hoeft lang niet altijd op zoek te gaan naar vervangproducten. Het is ook een goed moment om nieuwe dingen uit te testen. Wie weet ontdek je zelfs nieuwe favorieten!
  • Als je toch samengestelde voedingsmiddelen koopt, kan een allergeenlijst je helpen om een goed zicht op het product te krijgen. Koemelk is een allergeen. Allergenen zijn eiwitten die een allergische reactie kunnen uitlokken, en moeten steeds in de ingrediëntenlijst vermeld worden. Alle allergenen moeten met nadruk (vetgedrukt, cursief, of met HOOFDLETTERS) in de ingrediëntenlijst op een verpakking staan. Meestal is het snel duidelijk of een ingrediënt melk bevat omdat het gemakkelijk te herkennen is: ‘Karnemelk’, ‘yoghurt (melk)’, of ‘lactoferrine (melk)’. Maar bij ingrediënten zoals ‘boterolie’, of ‘weipoeder’ is dit soms lastig. Bij twijfel kun je ook altijd navraag doen bij de fabrikant.